Na de mooie berichten dat de 2e en de 1e Kamer de Franchisewet (eindelijk) hebben aangenomen is iedereen koortsachtig aan de slag gegaan om de wet te implementeren. Nou ja: koortsachtig? De praktijk blijkt weerbarstig.
Er zijn succesverhalen, maar vaak valt het niet mee. Een nieuwe balans is nog bij veel franchiseformules niet gevonden. Franchisegevers moeten ervaren dat de positie van franchisenemers door de wet verbetert en dat bij onderwerpen als verplichte investeringen, nieuwe e-commerce-plannen, goodwill en informatieverschaffing vanaf nu franchisenemers ook wat te bepalen hebben. Franchisenemers aan de andere kant moeten leren dat de franchisegever speelruimte nodig heeft om de formule te laten bloeien. Dat kan schuren.
Of erger: als partijen elkaar niet vinden, of beslissingen uitstellen dan komt er een moment dat één van de twee het genoeg vindt. Een conflict. Terwijl de bedoeling van de nieuwe wet toch ook is om juist dat te voorkomen.
Al met al, de impact van de wet op beide partijen, zowel franchisegever als -nemer, is groot. Daarnaast is ook nog eens snelheid geboden, want het liefst moet alles voor 1 januari klaar zijn.
Hoe zorg je dat dit alles geen conflictsituatie oplevert? Hoe hou je de bestaande relatie gezond? En hoe geef je deze relatie opnieuw vorm? Echte gesprekken met een onafhankelijke derde kunnen helpen. We noemen dit pre(ventieve)-mediation. Dat gaat om het voorkomen van conflicten; tussen partijen die nog lang met elkaar verder willen. De ervaringen en verwachtingen van beide partijen moeten bespreekbaar gemaakt worden. Dat leidt tot begrip en vaak ook tot betere afspraken.
Ton Croiset van Uchelen is specialist op dit terrein. Met zijn jarenlange ervaring in het werkveld en als franchise-mediator helpt hij verder. Hij is te bereiken via 0654237785 of ton@partner-mediation.nl